copyright Mirosław Szczeglik 2020

"Sztuka inspirowana mitem" - Artysta i sztuka nr 2/2012 
red. Nina Kinitz


W większości swoich dzieł Dariusz Kaleta skupia się na wnikliwej analizie ludzkiego zachowania i uczuć. Człowiek i jego emocje stanowią punkt wyjścia dla artysty, który tworzy w konwencji realistycznej, podobnie jak obdarzeni przez niego uznaniem najwięksi mistrzowie pędzla - Matejko, Rubens, Rembrandt i Malczewski. "To oni swoimi dziełami ukształtowali moją wrażliwość plastyczną
na kolor, faktury i rysunek" - mówi Dariusz Kaleta. "Przede wszystkim zawdzięczam im jednak świadomość tego, iż mam coś do powiedzenia drugiemu człowiekowi, że mogę przemawiać do najgłębszych pokładów jego wnętrza i odwoływać się do tego, czym on naprawdę jest." Na rozwój artystyczny Dariusza Kalety najsilniejszy wpływ miała twórczość malarzy z epoki Młodej Polski,
a przede wszystkim Jacka Malczewskiego i Jana Matejki. Ich obrazy urzekły go znakomitym rysunkiem, sugestywnymi kompozycjami i optymalnie dobranymi fakturami, które doskonale harmonizują z zastosowaniem palety barw. 

"Powrót malarstwa narodowego" - Gazeta Polska nr 42/1314 październik 2018
red. Jakub Augustyn Maciejewski 


Zacznijmy od kobiet, zmysłowych, nagich, czasem zamyślonych, a czasem wyuzdanych. Kobieta u Kalety jest często femme fatale, zwiastuje jakiś zamęt, zmianę, ale i bez tego męskie oko może spocząć na cielesnych wdziękach. I tak w obrazie "Parys i Helena", jak często u twórcy, postacie są bohaterami współczesnymi, w dzisiejszych ubraniach, wczorajszych makijażach i niedawno przystrzyżonych włosach. To jedna z recept Kalety na malarstwo - jego zdaniem sztuka ma dialogować ze współczesnością, mocno, ostro, czasem kontrowersyjnie. Gdy dochodzi do tego konserwatywny światopogląd artysty, odkrywamy obrazy historyczne, patriotyczne z nutą magii i mitologii. Autor jednym tchem wymienia swoje duchowe inspiracje. - Od dziecka wychowałem się na Słowackim, Mickiewiczu, na malarstwie Matejki, Malczewskiego, Styki - chcę iść tą drogą - deklaruje. 
Artysta nie potępia abstrakcji, sztuki awangardowej. - To jest tak, że pociąg sztuki musi jechać na lewej szynie i prawej szynie, tylko, że u nas lewa jest rozbuchana do wielkości nogi słonia, a druga jest wątła jak u Pinokia. Trzeba popracować nad tą prawą - mówi.

"Pokaz mistrzów. Kropka nad i inspiracje" - Magazyn Ludzi Sztuki nr 1/2017
red. Aldona Rogulska


Jako artysta Dariusz Kaleta najpełniej realizuje się w olejnym malarstwie sztalugowym, nie stroni jednak od prac wykonywanych w technice malarstwa akrylowego, a w rysunku - sangwiną. Kaleta w trosce
o swój warsztat artystyczny stara się poszukiwać inspiracji na wielu płaszczyznach. Pasja artysty przeniesiona na płótna wprowadza w świat współczesnej klasyki i w sposób wyrazisty odkrywa sekrety jego twórczej natury. Autor wielu wspaniałych dzieł trzyma dystans w stosunku do polskich krytyków, którzy często spoglądają i oceniają sztukę przez pryzmat mody, która nie zawsze jest wartościowa
i dobra. 
Prace Kalety znane są na całym świecie, prezentowane w różnych ważnych instytucjach, zajmują swoje miejsce również w prywatnych kolekcjach. Artysta porusza się w nurcie nieżyjącego już austriackiego malarza Ernesta Fuchsa, który od kilkudziesięciu lat jest ojcem realizmu fantastycznego. Prace nasycone są ekspresją, secesją, klasyką. Sztuka prezentowana przez Dariussa wywodzi się
z malarstwa narodowego, z symbolizmu epoki Młodej Polski. Skupiony na twórczości i tradycjach malarzy narodowych, dąży do stworzenia czegoś nowego. Inspiracje czerpie z mitologii judeochrześcijańskiej i mitologii antycznej.  

Prasa

artysta malarz

Dariusz Kaleta